Winkels kunnen dit jaar niet of nauwelijks herstellen van hogere kosten en verminderde consumentenuitgaven, zo voorspelt ABN AMRO in een nieuw rapport.

De marges in de retail staan ook dit jaar onder druk omdat de kosten voor personeel, inkoop, energie en huur afgelopen jaren zijn gestegen, sommige winkeliers coronaschulden nog moeten terugbetalen en veel consumenten op hun uitgaven blijven letten.

Alle branches in de retailsector lieten vorig jaar al krimp of stilstand zien en voor dit jaar verwachten de onderzoekers voor de hele sector een “bescheiden herstel” van de verkopen met een half procent. Consumenten hebben dit jaar meer te besteden dan in 2023, maar willen wel bezuinigen en zoeken daarom vaker naar kortingen en huismerken.

ABN AMRO: krimp voor voedingsspeciaalzaken, herstel voor webwinkels in 2024

Voor voedingsspeciaalzaken, kledingwinkels, meubelwinkels en doe-het-zelfzaken rekent de bank op een krimp van de verkopen. Voedingsspeciaalzaken krijgen het volgens ABN AMRO het zwaarst met een min van 1,5 procent.

De groeiverwachting per branche in 2024.
De groeiverwachting per branche in 2024.
ABN AMRO

Tegelijk willen veel mensen zichzelf ook verwennen door bijvoorbeeld een keer een product van een luxer merk te kopen of uit eten te gaan, merken de onderzoekers.

Een deel van de gestegen kosten kunnen winkeliers doorberekenen aan de consument. Maar omdat de vraag is afgenomen, zijn de prijzen in veel branches volgens de bank gestabiliseerd of gedaald.

Webshops, elektronicawinkels, drogisterijen en supermarkten kunnen dit jaar naar verwachting wel iets herstellen. Voor webshops ziet dit jaar er het meest positief uit omdat mensen steeds meer spullen online kopen.

Europese webwinkels krijgen daarbij wel flinke concurrentie van Chinese namen als Shein en AliExpress, aldus de onderzoekers.

Personeelstekort groot probleem voor detailhandel

De detailhandel heeft naast gestegen kosten en een voorzichtigere consument ook een ander probleem. Steeds meer detailhandelaren ervaren het tekort aan personeel als een belemmering in hun bedrijfsvoering.

Het aantal vacatures in de detailhandel is na een piek van 58 duizend in het tweede kwartaal van 2022 inmiddels gedaald naar 46 duizend, maar het percentage retailers dat last ondervindt van een personeelstekort is in de afgelopen maanden gestegen.

In het vierde kwartaal van 2023 gaf ruim de helft van de retailers aan onvoldoende personeel te hebben. Sommige winkeliers sluiten hun winkels daarom noodgedwongen eerder op de dag, of blijven zelfs een of meerdere dagen dicht.

Eén op de drie vacatures in retail komt voor rekening van de supermarkten.

Meer detailhandeleigenaren ervaren het tekort aan personeel als een belemmering.
Meer detailhandeleigenaren ervaren het tekort aan personeel als een belemmering.
ABN AMRO

Winkeliers moeten inspelen op de verwachtingen van dit jaar en goed kijken naar hun verdienmodel, vindt sectoreconoom Gerarda Westerhuis. Fysieke winkels kunnen zich volgens haar onderscheiden, door bijvoorbeeld ook de mogelijkheid tot reparaties aan te bieden. Of door data te gebruiken om processen te optimaliseren, zodat winkelmedewerkers zich kunnen storten op werkzaamheden met een grotere toegevoegde waarde.

LEES OOK: Picnic, Kruidvat en Hornbach sterkste retailers, volgens onderzoek - grote loyaliteit van klanten belangrijke factor